samaneh-sana

samaneh-sana

samaneh-sana

samaneh-sana

  • ۰
  • ۰

bimeh-ekhtiyari

 

شرایط و مبلغ بیمه اختیاری

با مشخص شدن میزان حداقل حقوق و دستمزد سالیانه توسط شورای عالی کار، شرایط و مبلغ پرداخت بیمه اختیاری نیز در سال جدید نسبت به گذشته تغییر می کند.

قانون تامین اجتماعی این اجازه را به افرادی که مشمول هیچ بیمه‌ای نیستند می دهد که تحت پوشش قرار گیرند.در این راستا بیمه به دو دسته عمده تقسیم ‌می‌شود:

بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل کلیه مشمولین قانون کار و کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها،کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشغول به کارند.

بیمه‌های خویش‌فرما: که به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱- بیمه اختیاری ۲- بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه اختیاری چیست ؟

بیمه اختیاری نوعی از بیمه تامین‌ اجتماعی است که متقاضی،مبلغ آن را خود پرداخت کرده و از تعهدات و خدمات سازمان تامین‌ اجتماعی برخوردار می گردد.

بیمه اختیاری برای کسانی است مناسب است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند.متقاضی این نوع بیمه با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی درخواست انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می کند.

پس از قبول شرایط متقاضی وی موظف است حق بیمه را در زمان تعیین‌ شده توسط سازمان پرداخت کند.

اگر متقاضی حق بیمه خود را در موعد مقرر پرداخت نکند، قرارداد بیمه او باطل می‌شود و مجددا موظف است در چارچوب ضوابط درخواست خود را ارائه دهد.

البته متقاضی بیمه اختیاری می‌تواند از یک وکیل مجرب نیز برای انعقاد قرارداد بیمه اختیاری با سازمان تامین اجتماعی کمک بگیرد.

سازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت تقاضای بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظف است حداکثر ظرف 2 ماه موضوع را بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق را کتبا به متقاضی اعلام کند.

مدارک لازم و نحوه ارائه درخواست بیمه اختیاری

پس از ارائه این مدارک به شعبه سازمان تامین اجتماعی در محل سکونت یا اشتغال خود،استحقاق یا عدم استحقاق شما بررسی و احراز صلاحیت خواهید شد.

در زیر مدارک لازم برای درخواست بیمه اختیاری را مشاهده می کنید:

مدارک بیمه اختیاری
  • درصورتی‌که دو شرط زیر را هم‌زمان داشته باشید از اعزام به معاینه معاف می‌شوید:
  • در زمان تقاضا کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشید.
  • قبل از آخرین قطع بیمه ۳۶۵ روز پیوسته دارای سابقه باشید.

همچنین مراحل زیر برای تکمیل مدارک باید انجام گیرد :

  • احراز هویت و تکمیل درخواست بیمه اختیاری و برگه‌های مربوطه (فرم درخواست بیمه اختیاری، فرم شماره ۱ تا ۳ معاینات)
  • ثبت درخواست در روز مراجعه ( پس از عقد قرارداد و پرداخت به‌ موقع، سابقه بیمه شما از روز اول مراجعه ثبت می‌شود.)
  •  

البته درصورتی‌ که پرونده شما در شعبه موجود باشد و نیاز به معاینه نداشته باشید، در همان روز قرارداد منعقد شده و بیمه اختیاری برای شما فعال می‌شود.

شرایط درخواست بیمه اختیاری

پروسه درخواست بیمه اختیاری معمولا 2 ماه زمان می برد و در صورت تایید به شما کتبا اعلام می گردد.

سپس ظرف 20 روز باید به شعبه مربوطه مراجعه و قرارداد امضاء کنید.اولین پرداخت حق بیمه همزمان با انعقاد قرارداد صورت می گیرد.

  • ۹۹/۰۴/۰۸
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی