samaneh-sana

samaneh-sana

samaneh-sana

samaneh-sana

  • ۰
  • ۰

mehriye-law

قانون مهریه 99

قانون جدید مهریه سال 99

در سال قبل بحث هایی در مورد کاهش سقف مهریه در کشور شنیده شد.از جمله شایعاتی مبنی بر کاهش سقف 110 سکه مهریه برای جلب زوج به تعداد 55 سکه شنیده شد.

البته هنوز قانونی در این مورد به تصویب نرسیده است.بنابراین در سال قبل تغییری در قانون مهریه به وجود نیامده است و باید دید که در سال 99 چه قوانینی وضع خواهد شد.

بنابراین در قانون جدید زندان برای مهریه همانند گذشته پرداخت نکردن مهریه تا 110 سکه مشمول حکم جلب خواهد شد.تنها کاری که زوج پس از اجرا گذاشته شدن مهریه می تواند انجام دهد در خواست اعسار از پرداخت مهریه است.

 

قانون زندان برای مهریه سال 99

 

اگر زوج دادخواست اعسار و تقسیط مهریه داده باشد اما اقساط پرداخت نشود، معمولا بعد از عدم پرداخت دو یا سه قسط معوقه، حکم جلب او بابت مهریه صادر شود.

البته قوه قضاییه در تلاش است که با توجه به افزایش بی رویه قیمت سکه، اقساط مهریه متناسب توان زوج باشد و ثانیا حتی الامکان کسی به زندان نرود.

 

 

قانون جدید مهریه در مجلس

بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی از جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع می باشد، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌ به را اثبات کند.

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر قرار باشد نحوه اجرای محکومیت های مالی تغییر یابد، نیازمند اصلاح قانون است.

البته پیگیری پرونده قضایی پروسه ای دارد که از کمیسیون قضایی مجلس شروع، در صحن علنی مجلس تصویب و بعد از نظر نهایی شورای نگهبان لازم الاجرا می شود.

بنانراین بر اساس قانونی که قرار است در مجلس بررسی شود ابتدا ابلاغیه پرداخت برای زوج ارسال می شود که در صورت استطاعت مالی مهریه پرداخت شده و موضوع خاتمه می یابد.

 

قانون جدید مهریه در مجلس

 

بر اساس گفته های سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی طرحی در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است که به موجب آن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمی‌روند.

وی توضیح داد: اما اگر آن مرد ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند و علی رغم توان مالی لجبازی کند قانون می‌تواند ورود کند و از او مهریه را دریافت کند.

 

  • ۹۹/۰۴/۰۸
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی