samaneh-sana

samaneh-sana

samaneh-sana

samaneh-sana

  • ۰
  • ۰

mehriye-divide

شرایط قسط بندی مهریه

مدارک لازم برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

  • ارائه مدارک شناسایی
  • عقدنامه
  • معرفی ۲ شاهد عاقل و بالغ
  • ارائه لیست اموال
  • دادنامه محکومیت مهریه

 

 

مراحل دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

امکان ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه از زمان ابلاغ اجرائیه تا یک ماه از زمان ابلاغ اجراییه می باشد.اما اگر در فرصت یک ماهه دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نشود زوجه می تواند از دادگاه تقاضای جلب زوج را کند.

زوج برای ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه باید همراه با مدارک موردنیاز به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه نماید. پس از ثبت دادخواست اعسار، دادگاه ظرف ۲ روز از تاریخ وصول دادخواست پرونده را به نظر قاضی می رساند.

چنانچه قاضی شهادت شهود را ضروری بداند، زوج را احضار می نماید که به همراه شهود خود در دادگاه حاضر شود یا ممکن است دادگاه نیازی به حضور شاهدین در دادگاه نبیند که این مورد بستگی به نظر قاضی دارد.

در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که مدعی اعسار توانایی پرداخت یک باره تمام مهریه را ندارد، با توجه به وضعیت معیشتی مدعی اعسار پرداخت دین را برای او تقسیط می کند.

 

این مقاله نیز به شما کمک می کنددرچه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

 

شرایط قسط بندی مهریه

درشرایط قسط بندی مهریه در سال 99 و درخواست اعسار از پرداخت مهریه در موضوع مرتبط با دریافت مهریه و نحوه تقسیط آن قانون خاصی برای میزان اقساطی که زوج باید بپردازد مشخص نشده است.

تعیین میزان پیش پرداخت مهریه در اختیار قاضی رسیدگی کننده پرونده است که با توجه به شرایط درآمدی و توانایی مالی زوج و دفاعیات زوجه تعیین می گردد.

بنابراین میزان پیش پرداخت اقساط مهریه برای همه افراد یکسان نبوده و در هر پرونده ای بسته به موارد و شرایط آن تعیین و صادر می گردد.

 

درخواست اعسار مهریه

 

پس از تایید درخواست زوج، مهریه توسط دادگاه قسط بندی شده و در زمان های تعیین شده زوج متعهد به پرداخت آن به زوجه می شود. 

همچنین اگر مرد از بابت مهریه چه از دادگاه و چه از طریق اجرای ثبت، ممنوع الخروج شده باشد پس از اثبات اعسار می تواند دستور ممنوع الخروجی را رفع کند.

 

قسط بندی مهریه برای کارمندان دولت

چنانچه زوج کارمند باشد زوجه می تواند برای گرفتن مهریه خود اقدام به کسر از حقوق وی کند . معمولا یک چهارم حقوق دریافتی یک کارمند صرف پرداخت مهریه می شود.

ماده ۹۶ قانون اجرای احکام اظهار می دارد: از حقوق و مزایای کارکنان سازمان ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شرکت های دولتی و شهرداری ها و بانک ها و شرکت ها و نظایر آنها در صورتی که دارای زن و فرزند باشند ربع و الا ثلث توقیف می شود.

بنابراین طبق ماده ۹۶ فقط حقوق و مزایا کارکنان دولت قابل توقیف می باشد و سایر دریافتی های آنان مثل عائله مندی و اضافه کاری و ماموریت قابل توقیف نیست.

 

پرداخت پیش قسط مهریه

نحوه محاسبه اقساط مهریه علاوه بر درآمد ماهیانه، بستگی به میزان مهریه و دیگر اموال زوج دارد . اما تعیین کننده نهایی قاضی است که معمولا با توجه به افزایش قیمت سکه، هر چند ماه یک سکه همراه با پیش پرداخت سه تا ۱۰ سکه مشخص می کند.

 

 پرداخت پیش قسط مهریه در سال 99

 

بنابراین میزان پرداخت پیش قسط مهریه برای همه افراد یکسان نیست و در هر پرونده و هر شعبه ای، قاضی دادگاه خانواده به صورت موردی تصمیم گیری می کند.

درخواست قسط بندی مجدد مهریه

درخواست تقسیط مجدد مهریه بستگی به قدرت اثبات اعسار شما دارد. اگر با دلایل کافی بتوانید ثابت کنید که درآمدی ندارید دادگاه به میزان مناسبی آن را تقسیط خواهد کرد. در نهایت چنانچه رای دادگاه را قبول نداشتید می توانید اعتراض کرده و همچنین تقاضای تعدیل اقساط مهریه را از دادگاه بخواهید.

 

این مقاله نیز به شما کمک می کنداجرا گذاشتن مهریه چه شرایط و مراحلی دارد؟

 

اعتراض زن به قسط بندی مهریه

پس از ارائه درخواست تقسیط مهریه توسط زوج، اگر زن به رای صادر شده معترض باشد، می تواند به رای صادره اعتراض نموده و لیست اموال زوج را برای ممانعت از تقسیط مهریه ارائه نماید.

مثلا اگر مهریه خود (برای مثال 110 سکه) را به اجرا گذاشتید و در دادگاه حکم قطعی 2 عدد سکه به عنوان پیش پرداخت و هر۶ ماه یک سکه تعیین گردید :

شما می توانید به رای صادر شده دادگاه اعتراض کنید و به کمک وکیل تان استشهادیه تنظیم شده را در قالب یک لایحه دفاعیه به دادگاه تجدیدنظر ارائه دهید.

همچنین اگر زوج وضعیت مالی بهتری پیدا کرد باید دوباره دادخواست ازدیاد اقساط را مطرح نمایید.

  • ۹۹/۰۴/۰۸
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی